Jaunumi un padomi par pārvadājumiem

Kā veidojas cenas un kāpēc tās dažreiz tik ļoti atšķiras dažādiem transporta uzņēmumiem?

Kā jau pieminējām iepriekšējā rakstā , loģistikā cenas veidošanas process ir ļoti sarežģīts un sastāv no vairāku faktoru mijiedarbības. Ir gan vispārīgi faktori, gan arī konkrēti, kas ietekmē šī pakalpojuma pašizmaksu un cenu. Loģistikas pakalpojumu klāsts ir ļoti plašs, un līdz ar to katram pārvadājumam un piegādei ir savi cenas veidošanas principi.

Piemēram, ja nepieciešama vesela fūre maršrutā no punkta A uz B, tad principā iespējams aprēķināt šī pārvadājuma pašizmaksu (kilometri, degvielas cena, šofera alga, amortizācija, licences, vinjetes, apdrošināšana, administratīvie izdevumi, nodokļi utt.). Tomēr arī šajā gadījumā būs vairāki mainīgi faktori (pieprasījums, kas atkarīgs no sezonas, transporta noslogotība vai, piemēram, pat makroekonomiskie un politiskie faktori).

Kāpēc kurjerpastiem vai „caur noliktavām” dažreiz ir lētāk?

Kurjerpastiem un uzņēmumiem, kas veic salikto kravu pārvadājumus, katras noteiktas kravas piegādes cena ir ļoti zem pašizmaksas. Pat varētu teikt, ka šai piegādei nevar noteikt pašizmaksu, jo tādu uzņēmumu ienākumus un izdevumus var aprēķināt tikai par kaut kādu noteiktu periodu kopumā (kaut vai vienu dienu vai reisu, nevis rēķinot katru piegādi atsevišķi).

Tomēr šim transporta pakalpojumu veidam, kā kurjerpasts vai piegāde caur termināļiem, ir zināmi trūkumi. Klientam jāpielāgojas stingriem nosacījumiem, sākot ar iepakošanas prasībām un piegādes termiņiem, un jārēķinās ar drošības un kontroles trūkumu. Jo, neskatoties uz mūsdienu tehnoloģijām, kas ļauj izsekot kravas un pasta sūtījumus tiešsaistē, transportēšana notiek caur vairākām noliktavām, vairākas reizes tiek pārkrauta, un līdz ar to pastāv lieli riski, ka krava var tikt bojāta vai pat pazaudēta. Labākajā gadījumā, ja tā tiks atrasta, piegādes termiņš būs nokavēts. Tomēr šie riski tiek “kompensēti” ar zemāku cenu.

Ņemot vērā, ka, vedot saliktās kravas vai kurjerpasta sūtījumus, uzņēmuma mērķis ir ar minimālu ieguldījumu aizvest pēc iespējas vairāk kravu, tiek noteiktas ļoti stingras prasības pret kravas izmēriem un svaru. Gadījumā, ja tie pārsniedz standartus, cena var tikt paaugstināta vairākas reizes.

Kad kurjerpasta cena būs jau pārāk dārga?

Kurjerpasta serviss neder uzņēmumiem, kuriem vajag piegādāt lielas un smagas kravas, piemēram, bieži tas ir jau sākot ar tām, kuru izmērs pārsniedz eiro paletes izmērus. Šajā gadījumā nepieciešams izmantot transportu, piemēram, standarta fūri, bet nevis ar pilnu uzkraušanu (FTL – full truck load), bet kā LTL (less than truckload), kad fūre brauc pa noteiktu maršrutu un savāc salīdzinoši nelielas kravas. Tad cena tiek noteikta par iekraušanas metriem (LDM – loading metres). LDM ir platība puspiekabē, kas sastāda 2,4 metrus platumā (tas ir puspiekabes standarta platums) un 1 metru garumā. Augstumā var ielikt kravu 260 cm vai vairāk — līdz 310 cm, ja tas ir tā saucamais megatreileris vai jumbo.

Kāpēc atšķiras cenas par piegādēm no vietām ar vienādu attālumu?

Protams, tāds jautājums pēc būtības nav īpaši korekts, spriežot pēc tā, ko mēs tikko lasījām. Tomēr ir atbilde arī uz šādu jautājumu!

Objektīvi pastāv iespēja, ka cenas aprēķins par šo 1 metru ir pats svārstīgākais no visiem variantiem. Šajā gadījumā lomu spēlē visi augstāk minētie objektīvie faktori, kā arī papildu subjektīvie apstākļi. Cena šim metram pie vienādiem citiem apstākļiem (kravas izmērs un svars, attālums no iekraušanas līdz izkraušanas vietai) var svārstīties pat vairāku simtu eiro amplitūdā. Lielu lomu spēlē konkrētā reģiona ģeogrāfiskais izvietojums, pat vienas valsts ietvaros. Piemēram, Latvijā transporta plūsma pārsvarā virzās uz vai no Rīgas, un attiecīgi reģionos brauc mazāk transporta līdzekļu, kuriem iekraušana vai izkraušana varētu būt pa ceļam, lai nerastos papildu izdevumi.

Kāpēc 100 kilometri īstenībā nav nekāds nieks?

Piemēram, fūrei speciāli aizbraukt 100 kilometrus pēc kravas uz adresi, kura ir nost no izdevīgākā maršruta, nav nemaz tik vienkārši. Tas prasa sekojošu resursu patēriņu: braukšanas laiku (2 stundas šoferim; pēc darba režīma tas varētu būt gandrīz ¼ no dienas maksimālās normas), degvielu (ap 30–35 litriem), kā arī kopējo (nevis tikai autovadīšanas) darba laiku šoferim (braukšana + visas darbības ar kravas iekraušanu, kur katrā vietā ir sava specifika). Tas viss rezultātā var aizņemt pusi no darba dienas ar visām attiecīgajām izmaksām, bet klientam liekas — „nu tas taču nieka 100 km”.

Kā būtu vislabāk?

Protams, pastāv iespēja, ka kādam uzņēmumam transports atrodas tieši tajā vietā vai ir iespējas organizēt šo pārvadājumu savādāk. Tomēr tas arī prasa resursus. Līdz ar to cena par šādu kravas pārvadājumu var svārstīties ļoti stipri, kas nenozīmē, ka viens vai otrs pārvadātājs grib piedāvāt „kosmisku” cenu. Atkal atgriežoties pie iepriekšējās publikācijas par lojalitāti, var secināt, ka savam lojālam klientam pārvadātājs piedāvās vislabāko risinājumu arī tādos gadījumos. Piemēram, iespējams, tiks piesaistīti partneri, jo labam uzņēmumam ir jābūt arī labam partneru tīklam. Neviens loģistikas uzņēmums pasaulē nevar efektīvi apkalpot visas kravas tikai ar savu autoparku, lai cik arī daudz tajā būtu automašīnu. Labs pārvadātājs lojālam klientam vienmēr piedāvās vislabāko cenu arī tad, ja ir papildu sarežģījumi.

Ko var secināt un ko piedāvā LATCARRIER?

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, jāsaprot, ka katrai kravas piegādes cenai ir iespējama plaša cenas amplitūda, atkarībā gan no klienta vajadzībām, gan no transporta kompānijas specializācijas. Kā izvēlēties piemērotāko kravu pārvadājumu kompāniju, lai nepieciešamais pakalpojums katru reizi tiktu izpildīts ar nepieciešamo ātrumu, drošību un cenu?

LATCARRIER, saņemot klienta pieprasījumu un visu svarīgo informāciju, izvērtēs, kā to izdarīt vislabāk, un piedāvās klientam pieejamās opcijas. Mēs apzināmies, ka neviens transporta uzņēmums nevar piegādāt visas pasaules kravas ar savu transportu, tāpēc, lai nodrošinātu saviem klientiem optimālo cenas un servisa līdzsvaru, LATCARRIER sadarbojas tikai ar uzticamiem partneriem. Galvenais mērķis vienmēr ir piedāvāt klientam risinājumu, kas atbilst viņa vajadzībām un vēlmēm. Tāpēc mūsu komandai ir svarīgi strādāt tā, lai klients justos mierīgi, un būtu apmierināts gan ar cenu, gan ar saņemto pakalpojumu kvalitāti.
Made on
Tilda