Jebkura prece pārvadājuma laikā kļūst par kravu. Tāpēc ar vārdu „krava” mēs domājam jebkura apjoma, izmēra, svara un preces vienību skaita pārvadājumus. Kravas izmērs un svars ir kravu pārvadājuma organizēšanas stūrakmens (tāpat kā uzkraušanas un piegādes vietas)! Lai uzsāktu pārvadājuma plānošanu, ir nepieciešami precīzi dati par kopējo kravas garumu, platumu, augstumu un svaru. Svarīgi ir saprast, ka šajā gadījumā tiek domāts kravas izmērs, kad tā ir iepakota, gatava pārvietošanai un aizņem pēc iespējas mazāku apjomu. Piemēram, ja kravas vienības var salikt vienu uz otras bez riska tās sabojāt, tad tā arī jāizdara!
Ir pieņemtie standarti (pieņemti Eiropā; citos pasaules reģionos standartu veido citi paletes izmēri), ko izmanto loģistikā kravas apjoma apzīmēšanai, piemēram, pēc palešu izmēra:
Ja kravu nevar izvietot uz nevienas no šīm paletēm, to var saukt par nestandarta izmēra kravu.
Ir svarīgi zināt, ka augstumam nav standartu, jo tas būs atkarīgs vai nu no iepakojuma izmēriiem, vai no izvēlētā transportlīdzekļa. Piemēram, ja kravas vai paletes augstums ir zināms un tas ir, piemēram, 250 cm, tad skaidrs, ka ar kravas mikroautobusu šādu kravu piegādāt nevarēs! Augstumu līdz 170 cm var ievietot mikroautobusā, ar augstumu līdz 240 cm – dažāda izmēra furgonos, bet ar augstumu no 240 cm tikai fūrē ar puspiekabi. Maksimālais augstums ir 300 cm, ko var ievietot tā sauktajos megatreileros vai jumbo piekabēs. Ja augstums jebkurai kravai būs lielāks, tad to varēs vest ar platformu negabarīta kravām (bet par to citā rakstā).
Kad šie dati ir zināmi, nepieciešams saprast, kā šo kravu iekraut un izvietot transportlīdzeklī.
Lai aprēķinātu, cik daudz vietas aizņem krava transportlīdzeklī, otrs populārākais apzīmējums kravas apjomam, pēc paletēm, ir kraušanas metri jeb LDM (loading metres – angliski). LDM aprēķins tiek veikts pēc šādas formulas: kravas garums metros tiek reizināts ar platumu metros, un summa tiek dalīta ar 2,4 (metriem), kas ir standarta puspiekābes platums. Rezultāts ir skaitlis, kādu platību aizņems krava kraušanas metros jeb LDM.
Piemērs: 1,2 x 0,8 / 2,4 = 0,4. Tā rezultātā 1 eiro palete aizņem 0,4 LDM.
1 FIN = 0,5 LDM
1 IND = 0,6 LDM
Šādi var aprēķināt LDM jebkurai , arī nestandarta izmēra, kravai!
Tomēr ir arī nianses. Piemēram, ja uzrakstīt pārvadātājam, ka krava sastāv no FIN paletēm un aizņem 3,5 LDM, tad būs saprotams, ka tas ir 7 paletes! Bet ir arī cits variants – ja krava ir 7 metrus gara un 1,2 m plata, un pēc formulas sanāk tie paši 3,5 LDM, tomēr, plānojot kravas izvietošanu puspiekābē, šī starpība ir ļoti būtiska!
Secinājums: piesakot kravu pārvadājumu un pat aprēķinot LDM pašam, ir svarīgi precīzi norādīt, kā krava vai LDM izskatās reāli!
Ja tev ir zināma informācija par kravas izmēriem, apjomu, svaru un, protams, maršrutu, tad visātrākais un ērtākais veids, kā uzzināt cenu, ir mūsu mājaslapā!
Ja tev nepieciešama jebkāda konsultācija par loģistiku, sazinies ar mums sev ērtā veidā.
Ir pieņemtie standarti (pieņemti Eiropā; citos pasaules reģionos standartu veido citi paletes izmēri), ko izmanto loģistikā kravas apjoma apzīmēšanai, piemēram, pēc palešu izmēra:
- EUR (eiro palete) – garums un platums 120 x 80 cm.
- FIN (somu vai skandināvu palete) – garums un platums 120 x 100 cm.
- IND (Industriālā palete) – 120 x 120 cm.
- Puspalete – 60 x 80 cm.
Ja kravu nevar izvietot uz nevienas no šīm paletēm, to var saukt par nestandarta izmēra kravu.
Ir svarīgi zināt, ka augstumam nav standartu, jo tas būs atkarīgs vai nu no iepakojuma izmēriiem, vai no izvēlētā transportlīdzekļa. Piemēram, ja kravas vai paletes augstums ir zināms un tas ir, piemēram, 250 cm, tad skaidrs, ka ar kravas mikroautobusu šādu kravu piegādāt nevarēs! Augstumu līdz 170 cm var ievietot mikroautobusā, ar augstumu līdz 240 cm – dažāda izmēra furgonos, bet ar augstumu no 240 cm tikai fūrē ar puspiekabi. Maksimālais augstums ir 300 cm, ko var ievietot tā sauktajos megatreileros vai jumbo piekabēs. Ja augstums jebkurai kravai būs lielāks, tad to varēs vest ar platformu negabarīta kravām (bet par to citā rakstā).
Kad šie dati ir zināmi, nepieciešams saprast, kā šo kravu iekraut un izvietot transportlīdzeklī.
Lai aprēķinātu, cik daudz vietas aizņem krava transportlīdzeklī, otrs populārākais apzīmējums kravas apjomam, pēc paletēm, ir kraušanas metri jeb LDM (loading metres – angliski). LDM aprēķins tiek veikts pēc šādas formulas: kravas garums metros tiek reizināts ar platumu metros, un summa tiek dalīta ar 2,4 (metriem), kas ir standarta puspiekābes platums. Rezultāts ir skaitlis, kādu platību aizņems krava kraušanas metros jeb LDM.
Piemērs: 1,2 x 0,8 / 2,4 = 0,4. Tā rezultātā 1 eiro palete aizņem 0,4 LDM.
1 FIN = 0,5 LDM
1 IND = 0,6 LDM
Šādi var aprēķināt LDM jebkurai , arī nestandarta izmēra, kravai!
Tomēr ir arī nianses. Piemēram, ja uzrakstīt pārvadātājam, ka krava sastāv no FIN paletēm un aizņem 3,5 LDM, tad būs saprotams, ka tas ir 7 paletes! Bet ir arī cits variants – ja krava ir 7 metrus gara un 1,2 m plata, un pēc formulas sanāk tie paši 3,5 LDM, tomēr, plānojot kravas izvietošanu puspiekābē, šī starpība ir ļoti būtiska!
Secinājums: piesakot kravu pārvadājumu un pat aprēķinot LDM pašam, ir svarīgi precīzi norādīt, kā krava vai LDM izskatās reāli!
Ja tev ir zināma informācija par kravas izmēriem, apjomu, svaru un, protams, maršrutu, tad visātrākais un ērtākais veids, kā uzzināt cenu, ir mūsu mājaslapā!
Ja tev nepieciešama jebkāda konsultācija par loģistiku, sazinies ar mums sev ērtā veidā.